13 مورد که طراحان موفق UX(تجربه کاربری) باید رها کنند
موفقیت برای هر کس تعاریف متفاوتی دارد. واقعیت این است که راههای مختلفی برای رسیدن به آنچه موفقت نام دارد وجود دارد، افزایش مهارت ها، بالابردن توانمندی ها، درس گرفتن از اشتباهات سایرین، توجه به نقاط قوت و ضعف، رعایت اخلاق حرفه ای و… همه و همه از دلایل موفقیت افراد هستند. یه راه مهم دیگر برای فتح قله های موفقیت وجود دارد که کنار گذاشتن و رها کردن معنی می شود! تبدیل شدن به یک کنار گذارنده خوب برای رسیدن به اهدافی که برای شما اهمیت دارند، ضروری است. در این مقاله از مجموعه مقالات آموزش UX مرجع آموزش UI و UX فارسی می خواهیم 13 نکته مهم را برایتان مشخص کنیم. چیزهایی که مانع از تبدیل شدن شما به یک طراح بزرگ می شود و باید آن ها را رها کنید.
فکر کردن به اینکه یک کلاه بردار هستید را کنار بگذارید.
“من یازده کتاب نوشتم، اما هر بار فکر می کنم، وای! این دفعه من را پیدا خواهند کرد” (Maya Angelou)
بسیاری از طراحان از این سرنوشت رنج می برند. براساس تحقیقات، سندرم ایمپاستر7 نفر از 10 نفر را در طول زندگی درگیر می کند. این سندرم در بین افراد موفق و خلاق بسیار رایج است.
Livesey ترفند های خوبی را در مورد چگونگی مقابله با سندرم ایمپاستر ارائه می دهد:
- همانطور که رشد کرده و به جلو حرکت می کنید، انعطاف پذیر و سازگار باشید، زیرا هرگز تمام پاسخ ها را نخواهید دانست.
- سراغ یک روان شناس بروید. آنها می توانند یک حامی عالی و الهام بخش باشند.
- صدای انتقادی درونی ما معمولا از کودک درون ما ناشی می شود. صدای درونی خود را ساکت کنید.
- به جای درون گرا بودن زمان بیشتری را صرف دیدن دنیای بیرون کنید. سعی کنید کمتر بر روی اندیشه های خود فکر کنید.
- افتخار کنید و شکست را بپذیرید.
سعی در به تنهایی حل کردن تمام مشکلات را کنار بگذارید.
“هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوانیم در کنار هم حل کنیم و مشکلات کمی هستند که بتوانیم به تنهایی حل کنیم” (Lyndon B. Johnson)
طراحی تجربه کاربری(UX) در مورد همکاری بین طراحان، همکاران، کسب و کار و کاربران، برای تهیه یک محصول مفید و قابل استفاده است. شما باید تا می توانید با افراد مختلف کار کنید تا ایده ها، بینش و دیدگاه آنها را در مورد آنچه که طراحی می کنید، درک کنید.از کار انفرادی اجتناب کرده و از همه جا ایده بگیرید.
کار کردن برای شرکتی که تجربه کاربری(UX) مناسبی ندارد را کنار بگذارید.
“اکثر مدل های کسب و کار به جای تمرکز بر تجربه کاربر، بر علائق شخصی خود متمرکز هستند” (تیم کوک)
اگر شرکتی که برای آن کار می کنید، فرایند UX(تجربه کاربری) مناسبی ندارد، پیشرفت به عنوان یک طراح بسیار مشکل می شود. انجام فرآیند درست UX زمان بر است. اگر کسب و کار شما برای طراحی UX(تجربه کاربری) مناسب زمان نگذارد، به این معنی است که برای آنها یک اولویت نیست.
تلاش برای هم گام شدن با تمام اتفاقات دنیای تکنولوژی را کنار بگذارید.
“بگذارید هرچه امروز انجام داه اید، کافی باشد”
دنیای تکنولوژی بسیار پیشرفته است و ارتباط محصولات مختلف با تجربه کاربری(UX) بسیار گسترده است. تلاش برای هماهنگ شدن با تمام محصولاتی که روزانه وارد بازار می شود، طاقت فرسا است. مشکل پسند باشید و روی همه چیز وقت زیادی نگذارید. مواردی که می خواهید را انتخاب کرده و تنها به همان ها توجه کنید. هر چیز دیگری را فیلتر کنید و ورودی های خود را در حد قابل کنترل نگه دارید.
انجام کارهای زیان بخش را کنار بگذارید.
“ذهن و بدن از یکدیگر جدا نیستند. هر چیزی که بر روی یکی تاثیر بگذارد بر دیگری نیز تاثیر می گذارد ”
برای یک طراح خوب بودن باید خلاق، با انگیزه و متفکر باشید. همیشه نمی توان خلاق بود، اما اگر غذای بد بخورید و ورزش نکنید، ذهن شما سردرگم خواهد شد.
می توان در کنار بیماری طراح خوبی هم بود، اما این امر دوامی نخواهد داشت. همه چیز در حد اعتدال خوب است. مواظب سلامتی خود باشید تا بهترین شانس را برای تبدیل شدن به یک طراح خلاق داشته باشید.
نگرانی در مورد ابزارهای طراحی خود را کنار بگذارید.
“مشکلات همیشه وجود دارند؛ ابزار و الگوها تنها مصنوعاتی هستند که نباید مورد توجه قرار گیرند”(Stephanie Engle)
ابزارهای زیادی برای طراحان UX(تجربه کاربری) وجود دارد و موارد جدید نیز دائما در حال اضافه شدن است. در مورد ابزارهای مختلف تحقیق کنید و از آنچه که برای شما بهترین است، استفاده کنید. از آنچه که باعث می شود فرایند طراحی شما تا جای ممکن سریع، ساده و مولد باشد، استفاده کنید.
به موارد جدید توجه کرده و آنها را امتحان کنید. تنها به ابزار روزمره خود محدود نشوید، چراکه ممکن است ابزاری پیدا کنید که زندگی شما را ساده تر کند.
عجله برای استفاده از Sketch، Figma، Adobe XD، فتوشاپ و غیره را کنار بگذارید.
” به من شش ساعت برای قطع کردن یک درخت زمان بدهید و من چهار ساعت را صرف تیز کردن تبر خواهم کرد” (آبراهام لینکلن)
” سرعت خود را کم کنید، عجله به معنی ندیدن چیز های روبروی شما است ”
عجله در فرایند UX(تجربه کاربری) مناسب نیست. شما باید برای طراحی هدفمند سرعت خود را کم کنید.
عجله یک گرایش طبیعی است. من شخصا دوست دارم به مرحله اسکچ برسم، زیرا احساس می کنم به سمت جلو حرکت کرده ام، اما معمولا برای این کار خیلی زود است. برای ایجاد طرح های کارآمد، عاقلانه است که در ابتدای کار توقف کرده و بر روی کشفیات و تحقیقات خود کار کنید.
فکر کردن به اینکه نمی توانید در Google، Facebook، Airbnb، Medium و غیره کار کنید را کنار بگذارید.
“اگر چیزی را می خواهید برای رسیدن به آن تلاش کنید، به همین سادگی”
اگر می خواهید به جایی برسید، باید آن را نوشته و بفهمید که چگونه می توان به این هدف دست یافت.
برای کار کردن با بهترین شرکت ها، نیازی نیست بهترین طراح باشید. بلکه باید مبتکر ترین باشید.
کمال گرایی را کنار بگذارید.
“اشتباه کردن بهتر از تظاهر به کمال است”
نیازی نیست طرح های شما عالی باشند؛ بلکه انتظار می رود به محض منطقی به نظر رسیدن یک طرح آن را ارائه کرده و سپس آزمایش و تکرار انجام دهید.
تنها زمانی واقعا یاد می گیرید که اشتباه کرده باشید. اگر از اشتباه کردن بترسید و سعی کنید همه چیز بی نقص باشد، فرصت های یادگیری را از دست خواهید داد.
فکر اینکه نمی توانید بنویسید را کنار بگذارید.
فقط زمانی یاد می گیرید چگونه نویسنده ی بهتری باشید، که واقعا بنویسید (Doris Lessing)
نوشتن به طراحان کمک می کند:
- در مورد یک موضوع تحقیق کرده و اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند.
- فرایند تفکر خود را بیان کنند.
- یاد بگیرند بهتر داستان بگویند.
- یافته های خود را به دیگران منتقل کنند.
- به یک طراح بهتر تبدیل شوند.
سعی کنید در هفته زمانی را برای نوشتن خالی بگذارید. خیلی از نوشته ها در نهایت حذف می شوند. بسیاری از نوشته ها تکراری بوده و آنها را دوست نداریم. نوشتن ما را به یک خواننده بهتر، یک یادگیرنده بهتر، یک نویسنده بهتر و یک طراح بهتر تبدیل خواهد کرد. شما هم امتحان کنید. نیازی به انتشار نوشته ها نیست، فقط باید شروع به نوشتن کنید.
کار با افراد مسموم را کنار بگذارید.
“رها کردن افراد مسموم یک عمل خود مراقبتی است” (Karen Salmansohn)
افرادی در محل کار شما هستند که ارزش طراحی UX(تجربه کاربری) را درک نمی کنند. افرادی هستند که غرور آنها جلوی کار کردن درست آنها را گرفته و با شما یا همکاران شما رفتار مناسبی ندارند.
وقتی با این افراد مواجه می شوید و به نظر می رسد برای مدتی باید با آنها کار کنید، برای تغییر محل کار برنامه ریزی کنید. شما باید در میان افراد خلاق و الهام بخش باشید تا بتوانید به یک طراح بزرگ تبدیل شوید.
نگرانی در مورد عناوین شغلی را کنار بگذارید.
“شما نه با عنوان شغلی، بلکه با میزان تاثیری که در عصر دیجیتال گذاشته اید سنجیده خواهید شد.”
آیا یک طراح میانه هستید یا یک طراح ارشد؟ هیچ کدام اهمیتی ندارد. برای تبدیل شدن به یک طراح بزرگ، باید به جای عنوان بر روی کار خود تمرکز کنید. مهارت ها و تجربیات شما از عنوان شما مهم تر است.
شما به صرف داشتن عنوان ارشد در لقب خود، یک طراح ارشد نیستید. شما در سطح یک طراح ارشد هستید زیرا وقت گذاشته، به سختی کار کرده اید، کارهای بزرگی انجام داده اید و می توانید کارهای خود را به طراحان تازه کار منتقل کنید.
کار در منطقه امن خود را کنار بگذارید.
“جای کشتی در بندر امن است، اما کشتی ها به این دلیل ساخته نشده اند” (John A. Shed)
شما زمانی واقعا یاد می گیرید که از منطقه امن خود خارج شوید. هنگامی که به نقطه ای رسیدید که به تمام مسائل موجود در حوزه خود تسلط پیدا کردید، وقت آن است که حرکت کنید.
“بیست سال دیگر، کارهایی که نکرده اید، بیشتر از آنچه که انجام داده اید شما را مایوس خواهد کرد. بنابراین، بادبان ها را بکشید، از ساحل امن به دریا بزنید. پژوهش کنید، رویا پردازی کنید، کشف کنید ” (مارک تواین)
درباره مرجع UIوUX فارسی
هدف ما از راه اندازی مرجع UI و UX فارسی اینه که بتونیم باهم و کنارهم بیشتر و آسونتر یاد بگیریم و وب ایران رو زیباتر بسازیم.
نوشته های بیشتر از مرجع UIوUX فارسی
دیدگاهتان را بنویسید